Serveis Socials BÃ sics
Regidora
Marijó Aubarell Cruz
Descripció
Els Serveis Socials Bàsics municipals són el primer nivell del sistema públic de serveis socials.
Els Serveis Socials Bàsics municipals s'organitzen territorialment i inclouen els equips bàsics, els serveis d'ajuda a domicili i de teleassistència i els serveis d'intervenció socioeducativa no residencial per a infants i adolescents.
Els Equips Bàsics d’Atenció Social (EBAS) tenen com a objectiu promoure els mecanismes de prevenció i intervenció en persones i famílies o grups socials, especialment d’aquelles que es trobin en alguna situació de necessitat, vulnerabilitat i/o dependència, de risc o d’exclusió social.
Tenen un caràcter polivalent, comunitari i preventiu per a fomentar l'autonomia de les persones perquè millorin el seu benestar social i inclusió social i visquin dignament.
Finalitat
Els Serveis Socials tenen com a finalitat assegurar el dret de les persones a viure dignament durant totes les etapes de la vida mitjançant la cobertura de llurs necessitats personals bàsiques i de les necessitats socials.
Són necessitats socials les que repercuteixen en l'autonomia personal i el suport a la dependència, en una millor qualitat de vida personal, familiar i de grup, en les relacions interpersonals i socials i en el benestar de la col·lectivitat. Les necessitats personals bàsiques són les pròpies de la subsistència i la qualitat de vida de cada persona.
Els Serveis Socials s'adrecen especialment a la prevenció de situacions de risc, a la compensació de dèficits de suport social i econòmic i de situacions de vulnerabilitat i de dependència i a la promoció d'actituds i capacitats de les persones com a principals protagonistes de llur vida.
La finalitat dels Serveis Socials s’aconsegueix mitjançant les actuacions, els programes transversals, els projectes comentaris i les prestacions de serveis, econòmiques i tecnològiques que estableixi la Cartera de Serveis Socials.
Missió del servei
La missió és acompanyar les persones al llarg del seu cicle vital amb actuacions de promoció, prevenció i protecció i, alhora, oferir a totes les persones la cura i els suports necessaris perquè s’empoderin i siguin autònomes en el desenvolupament del seu projecte de vida i l’incloguin i vinculin al seu entorn familiar i comunitari.
Funcions dels Serveis Socials BÃ sics
a) Detectar les situacions de necessitat personal, familiar i comunitària en llur àmbit territorial.
b) Oferir informació, orientació i assessorament a les persones amb relació als drets i els recursos socials i a les actuacions socials a què poden tenir accés.
c) Valorar i fer el diagnòstic social, socioeducatiu i sociolaboral de les situacions de necessitat social a petició de l'usuari o usuària, del seu entorn familiar, de convivència o social o d'altres serveis de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública, d'acord amb la legislació de protecció de dades.
d) Proposar i establir el programa individual d'atenció a la dependència i de promoció de l'autonomia personal, excepte en aquelles situacions en què la persona estigui ingressada de manera permanent en un centre de la xarxa pública.
e) Revisar el programa individual d'atenció a la dependència i de promoció de l'autonomia personal quan correspongui.
f) Acomplir les actuacions preventives, el tractament social o socioeducatiu i les intervencions necessàries en situacions de necessitat social i fer-ne l'avaluació.
g) Intervenir en els nuclis familiars o de convivència en situació de risc social, especialment si hi ha menors.
h) Impulsar projectes comunitaris i programes transversals, especialment els que cerquen la integració i la participació socials de les persones, les famílies, les unitats de convivència i els grups en situació de risc.
i) Prestar serveis d'ajuda a domicili, teleassistència i suport a la unitat familiar o de convivència, sens perjudici de les funcions dels serveis sanitaris a domicili.
j) Prestar serveis d'intervenció socioeducativa no residencial per a infants i adolescents.
k) Orientar l'accés als serveis socials especialitzats, especialment els d'atenció diürna, tecnològica i residencial.
l) Promoure mesures d'inserció social, laboral i educativa.
m) Gestionar prestacions d'urgència social.
n) Aplicar protocols de prevenció i d'atenció davant de maltractaments a persones dels col·lectius més vulnerables.
o) Gestionar la tramitació de les prestacions econòmiques d'àmbit municipal i comarcal i les altres que li siguin atribuïdes.
p) Coordinar-se amb els serveis socials especialitzats, amb els equips professionals dels altres sistemes de benestar social, amb les entitats del món associatiu i amb les que actuen en l'àmbit dels serveis socials.
q) Informar a petició de jutges i fiscals sobre la situació personal i familiar de persones afectades per causes judicials.
La Llei de Serveis Socials atorga la competència dels serveis socials d'atenció primària a l’administració local, en atenció social individual i familiar, atenció a la infància i l'adolescència en risc, atenció social domiciliària per al col·lectiu de gent gran- principalment persones sense recursos suficients i que viuen soles- i, en general, per a les persones amb dependència.
Qui pot accedir als Serveis BÃ sics Municipals?
L’accés als Serveis Socials Bàsics és un dret universal que queda establert en els articles 6, 7 i 9 de la Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials. Hi té dret tota la població en general, sempre que reuneixin els requisits següents:
- Estar empadronat o empadronada a Santpedor.
- Ésser ciutadà o ciutadana dels estats membres de la UE.
- Per a les persones estrangeres, trobar-se en un estat de necessitat personal bàsica i d’acord amb els requisits establerts en la normativa vigent d’estrangeria i d’acollida i d’integració de les persones immigrades.
- La resta de requisits d’accés establerts en l’ordenament jurídic vigent.
El dret d’accés s’entén sens perjudici dels requisits addicionals per a l’accés a determinades prestacions, d’acord amb la seva naturalesa, les seves característiques específiques i la seva disponibilitat.
Persones destinatà ries
Els Serveis Socials s’ofereixen a tota la població i tenen com a destinataris les persones que necessiten informació, valoració, diagnòstic, orientació, suport, intervenció i assessorament individual, familiar o comunitari per a fer front a situacions de necessitat personal bàsica, de manca de cohesió social o familiar o de desigualtat i per a prevenir-les.
Són destinatàries dels serveis socials, especialment, les persones que estiguin en alguna o algunes de les situacions següents:
a) Discapacitat física, psíquica o sensorial.
b) Malalties mentals i malalties cròniques.
c) Necessitat social, com les relacionades amb la manca d'habitatge o amb la desestructuració familiar.
d) Drogodependències i altres addiccions.
e) Violència i delinqüència juvenils.
f) Exclusió i aïllament socials.
g) Vulnerabilitat, risc o dificultat social per a la gent gran, la infància i l'adolescència.
h) Violència masclista i les diverses manifestacions de violència familiar.
i) Discriminació per raó de sexe, lloc de procedència, discapacitat, malaltia, ètnia, cultura o religió o per qualsevol altra raó.
j) Problemes de convivència i de cohesió social.
k) El fet d'haver estat víctima de delictes violents, un mateix o els familiars.
l) Sotmetiment a mesures d'execució penal, propi o dels familiars.
m) Condicions laborals precàries, desocupació i pobresa.
n) Urgències socials.
o) Emergències socials per catàstrofes.
p) Petició d'asil.
Serveis prestats
Servei que ofereix cura, suport i acompanyament per millorar i/o complementar les capacitats i habilitats de les persones per a la satisfacció de les seves necessitats de manera autònoma o bé articulant els recursos necessaris per cobrir-les.
Els Serveis Socials Bàsics municipals estan dotats d’un Equip de treball format per dos treballadors/es i un educador/a social i un/a informador social, del Servei d’Ajuda a Domicili i de Teleassistència i del Servei d’Intervenció Socioeducativa no residencial per a infants i adolescents i d’altres serveis i projectes complementaris com el Programa de prestacions socials de caràcter econòmic.
L’atenció es fa en funció dels següents serveis:
ATENCIÓ A LA GENT GRAN I/O DEPENDÈNCIA
Servei integral d’atenció a la gent gran en aspectes que tenen a veure amb necessitats assistencials i situacions de dependència amb la finalitat de contribuir a fer que les persones grans gaudeixen d’una qualitat de vida digna en el seu entorn habitual.
S’adreça a les persones de 65 anys i més i s’ofereix informació i orientació sobre els recursos i serveis més adients per atendre les seves necessitats, posant l’èmfasi en l’atenció a les situacions de manca d’autonomia i de dependència.
ATENCIÓ SOCIAL BÀSICA
Servei d’atenció de persones adultes que necessiten informació, orientació, assessorament individual, familiar o comunitari, suport i intervenció social per a fer front a situacions de necessitat personal bàsica, de manca de cohesió social o familiar o de desigualtat i per a prevenir-les.
S’adreça a persones adultes d’entre 18 i 64 anys que presenten situacions de vulnerabilitat o en situació o risc d’exclusió social.
ATENCIÓ A LA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA
Servei d’atenció, orientació i assessorament adreçats a la família i en especial als infants, adolescents i joves, que prioritza la cobertura de les necessitats bàsiques, de prevenció i intervenció des del marc familiar, escolar i del lleure.
S’adreça essencialment a la infància i adolescència de 0 a 18 que per la seva situació de dificultat personal, familiar, cultural, econòmica i/o educativa es trobi en situació de risc social.
Tipus d'atenció
Atenció de forma personalitzada a persones i/o famílies que, per diferents raons, necessiten suport social, amb la finalitat de poder realitzar una tasca preventiva, cobrir les seves necessitats bàsiques i acompanyar-los i orientar-los en el seu procés de recuperació.
Atenció especialitzada realitzada per professional del treball social o educació social, en funció de la situació plantejada.
Prestacions:
- Informació, orientació i assessorament
- Tractament social
- Suport en la tramitació
- Gestió de prestacions i ajuts
- Derivació a programes i serveis especialitzats
- Atenció a urgències socials
Canal d'accés
La recepció serà realitzada per un informador/a social que desenvolupa funcions d’informació i orientació bàsica a les persones que es dirigeixen als serveis socials, atenció telefònica, tasques de suport administratiu i gestió de l’agenda de les professionals.
La sol·licitud d’atenció, si és la primera vegada i no es té expedient obert, cal fer-la de forma presencial als serveis socials municipals.
Si es té expedient obert i un servei assignat, la sol·licitud d’atenció pot fer-se de forma presencial o telefònica.
Els correus electrònics no són mitjà vàlid per comunicar-se amb l’administració.
Les sol·licituds les ha de fer la persona interessada o bé mitjançant les formes de representació establertes.
El nostre compromÃs
- Atendre i informar les persones que ho sol·licitin amb un tracte amable i respectuós.
- Acompanyament en el desenvolupament personal i integració comunitària per facilitar l’autonomia personal.
- Model d’atenció centrat en la persona.
- Metodologia enfocada a l’acció i al canvi.
- Oferir suport i acompanyament a les persones i famílies amb dificultats socials, vulnerabilitat o risc d’exclusió social.
- Garantir la confidencialitat de les dades personals i de les dades de llur expedients.
- Donar cita, en un màxim de 10 dies, per rebre atenció des dels Serveis Socials Bàsics municipals.
- Complir els terminis de resolució del procediment administratiu per els tràmits i serveis vinculats.
- Assignar un/a professional de referència que sigui l’interlocutor principal.
- Facilitar a la ciutadania informació sobre la cartera de serveis, els recursos existents al territori i els criteris d’accés a prestacions i recursos que puguin ser d’interès (municipals i d’altres administracions).
- Disposar de processos de recepció i d’atenció.
- Millora de forma continuada del servei i introducció de mesures adreçades a millorar la informació i facilitar la relació amb la ciutadania.
- Fer la màxima difusió entre la ciutadania dels serveis municipals i recursos existents al territori i d’entitats externes a través de les xarxes socials.
- Mantenir la Cartera de Serveis de Serveis Socials actualitzada.
- Fer difusió de la Cartera de Serveis de Serveis Socials.
- Disposar d’un protocol d’atenció d’urgències socials.
- Gestionar els avisos, les reclamacions, les queixes o els suggeriments que arribin al servei i facilitar la resposta a les persones interessades dins el període legalment establert.
- Fer seguiment del contingut de la carta de serveis: anual.
- Revisar la cartera de serveis de Serveis Socials anualment o bé en el moment que existeixin variacions normatives que afectin als serveis o canvis en l’organització o dels processos interns de treball.
- Estandaritzar processos en l’atenció a les persones.
Ajuda'ns a millorar
Ajudeu-nos a millorar el servei:
- Amb els vostres suggeriments o comentaris, mitjançant el formulari que teniu a la vostra disposició a la web www.santpedor.cat.
- Fent-nos saber com més aviat millor les incidències detectades en la prestació dels serveis.
- Sol·licitant una entrevista amb la Regidora de l’Àrea d’Acció Social.
Què esperem?
- Que es tracti amb respecte al personal municipal dels Serveis Socials Bàsics.
- Poder establir una relació basada en el vincle, la confiança, en el compromís i la col·laboració per a facilitar l’acompanyament de les persones al llarg del seu cicle vital perquè puguin arribar a ser autònomes en el desenvolupament del seu projecte de vida.