Sender PRC-131 - Voltejant Santpedor

Aiguamolls de la bòbila, la sequia de Manresa, Santa Anna de Claret, El Serrat dels Morts, Els Emprius, Mas Ridor, Sant Salvador, Vilatorrada, Els gorgs, El Mirador, Sant Francesc i Santpedor

El recorregut té una distància d'uns 28 km i està dissenyat en forma de volta.Transcorre en algunes de les seves parts pels termes municipals de Sant Fruitós de Bages, Sallent i Castellnou de Bages.

El nucli és el centre de Santpedor, al qual es pot arribar radialment des de diversos punts, fet que facilita poder fer el recorregut per trams.

El punt d'inici i final és a l'Aiguamoll de la Bòbila, situat a 500 m al sud del poble. Fins aquest punt es pot arribar amb vehicle i deixar-lo a l'aparcament. L'Aiguamoll forma part dels equipaments d'educació ambiental de què disposa el municipi.

El recorregut segueix pel Pla de l'Aubreda fins a la Sèquia. Durant aproximadament un quilòmetre caminem al costat d'aquesta obra hidràulica, fins arribar a la Font de la Riera. Creuem el Riu d'Or i, passant pel costat del Gorg de les Alzines arribem a Santa Anna, on podem visitar l'església romànica de Santa Maria (s. XII), restaurada l'any 1980 per la Diputació de Barcelona, que té un absis semicircular i campanar turriforme.

Continuem cap al popular Pla de les Abelles i seguim en direcció al mas de Sant Ponç per un corriol de nova creació. Sense arribar-hi, tombem cap el Pla dels Abadals observant barraques i parets de pedra seca. Ens dirigim al nord pel costat del Serrat dels Morts, antiga necròpoli dels segles VIII a X, on podem veure resta de tombes formades amb lloses verticals. Des d'aquest punt es pot tornar fàcilment a Santpedor passant pel Serrat Rodó, on hi ha un altre conjunt de tombes de semblants característiques.

Pugem per un caminet obert de nou fins arribar als Emprius, zona amb magnífiques vistes del Pla de Bages i de Montserrat. S'hi poden observar antigues extraccions de pedra i grava abandonades de fa anys. La pedra de Calar, molt dura, és molt abundant en aquesta zona.

Donant l'esquena a la muntanya de runam salí, procedent de l'extracció de potassa de les mines de Sallent, anem en direcció al mas Ridor. En aquest punt, d'especial interès educatiu, es pot observar la salinització de les aigües i les seves conseqüències.

Passem per sobre del mas Ridor i ens endinsem pel freqüent bosc de Pi blanc i Alzina fins arribar a la Font de Burgueroles. També és un punt clau per tornar a Santpedor si es vol. Després seguim pel davant del mas de Burgueroles fixant-nos en les característiques constructives d'un típic mas de pagès. Seguim en direcció oest fins a Sant salvador de Torre-Abadal (s. XI-XII), capella d'origen romànic d'una sola nau que tenia una volta de pedra.

Creuem la carretera de Santpedor a Castellnou, passem al nord de la Sala –mas d'origen medieval– i seguidament per Vilatorrada. Continuem per la riera de Bellver, pel costat dels magnífics tolls de la Por, de Fontcoberta i del Xuclador. En aquest últim hi podem observar una petita i antiga mina de carbó, d'uns dotze metres de fondària per dos d'ample, molt il·lustratiu de cara a grups escolars per veure com "seguien la veta".

La ruta continua per les Valls i passem prop de les runes d'un mas que ha donat nom a la zona. Seguim cap al Ponsgrau i, per la Serreta, arribem a Sant Francesc. Aquesta ermita romànica del segle XIII, de construcció molt simple, va ser retocada i ampliada en èpoques posteriors. En tota aquesta zona s'han trobat materials d'origen ibèric, ceràmiques i restes de construccions, concretament unes sitges.

De retorn a l'Aiguamoll passem pel davant de l'IES i podem observar l'església amb el seu característic campanar.

La ruta finalitza al mateix lloc on l'hem començat.